Bakkummer Eric Horn wil liever geen stroom


Een deel van het Dennenbos op camping Bakkum krijgt elektriciteit. Bakkummer Eric Horn is daar niet blij mee. ‘Genieten van het bos, daar kom ik voor.’

6 Responses to Bakkummer Eric Horn wil liever geen stroom

  1. Kees schreef:

    Ik kom al ruim 44 jaar op Bakkum. Een enorm gezellige camping die was ontdaan van alle luxe. Petroleumstelletjes, opschenkkoffie en loevende lampen. Het hoort er allemaal bij. Jarenlang heb ik ook geroepen dat ik geen luxe nodig had. In de jaren 70 deed de eerste koelkast zijn entree. Op gas weliswaar maar dit was wel een ongekende luxe. Toen de tv ook zijn opwachting maakte was het al snel gedaan met de ouderwetse gezelligheid. Waar eerst iedereen bij elkaar op de koffie kwam en allerlei verhalen vertelden trok nu een aantal mensen zich terug achter de buis in hun geriefelijke tenthuisje. Maar goed, de tijd staat niet stil, we moeten meegaan. Waar je eerst boven een soort van trog je tanden stond te poetsen verrees een toiletgebouw. Later moest deze weer wijken voor een nog luxere soort. Een paar keetjes die dienst deden als campingwinkels moesten na enkele jaren plaatsmaken voor een heuse supermarkt. Tenthuisjes werden stacaravans en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

    Op dit moment verblijf ik ook de maximaal mogelijke tijd in een stacaravan. En ook ik geniet sinds twee jaar van de mogelijkheid van electriciteit. Ik zeg de mogelijkheid want ondanks dat het enorm verleidelijk is om de televisie aan te zetten, een opwarmmaaltijd in de magnetron te zetten en dan behaaglijk naast de electrische kachel te gaan zitten probeer ik toch het ouderwetse gevoel zoveel mogelijk te behouden. Maar ach, waar vroeger het kampeerseizoen pas in mei begon en eind september ophield hebben we nu de luxe om tot eind oktober van ons huisje of caravan te genieten. En zeker wanneer de dagen weer korter worden en de temperatuur daalt is de tv wel een leuke afleiding.

    De tijd van vroeger keert nooit meer terug! Ik betreur het alleen dat ik als alleengebruiker in 2012 een enorm bedrag moet betalen voor stroom. Dat ik voor zes personen wordt aangeslagen voor toeristenbelasting, dat de nieuwkomers op Bakkum steeds hogere eisen stellen en steeds meer op zoek gaan naar privacy en rust.
    En de campingleiding van Bakkum gaat hierin steeds verder mee.
    En toch hoop ik nog vele jaren op kamp Bakkum (oh nee, zo mag je het niet noemen) te mogen blijven kamperen.

  2. willem schreef:

    Gewoon overal aansluitingen maken net als op campings in het buitenland, wil je stroom stekker erin en daar betaal je naar.
    Ieder zijn keuze.

  3. Esther schreef:

    Vind wel dat je de mogelijkheid moet hebben om te kiezen voor elektra wel/niet. Maar, als je geen tv/ laptop etc. wilt dan neem je hem gewoon niet mee. Dat het vlees zwak is daar kun je zelf voor kiezen….
    Het feit dat feesten op versterkt geluid toegestaan wordt, dat vind ik dus echt te ver gaan, als het hebben van elektra dat uitlokt en gedoogd wordt, dan zul je iets met je beleid moeten doen, of idd elektra moeten afschaffen, En het genoeglijke om elkaar te helpen is er wel, ook bij kampeerders met elektra;)

    Een fan van Bakkum

  4. n.postma schreef:

    het is heel begrijpelijk dat Eric Horn geen stroom wil ,maar hij heeft geen gelijk wat betreft de omgang van mensen met stroom die dan op zichzelf zouden zijn ,dat is niet het geval
    ik ben 69jaar zit ook al mijn hele leven op bakkum en er is echt niets veranderd mensen leven nog steeds buiten met elkaar ondanks dat ze stroom hebben!!!hij vergeet ook dat er heel veel mensen zoals ik er vanaf april bijna onafgebroken zijn ,en we zijn blij dat we gewoon een koelkast op stroom kunnen hebben zodat we niet hoeven slepen met gasflessen ,om maar iets te noemen
    gelukkig voor Eric kan hij nog uitwijken naar een plek zonder stroom en dat is ook in het dennenbos
    dus Eric denk ook eens aan de oudere kampeerder !!

  5. Charliefox schreef:

    Helemaal mee eens! Wij staan sinds 2001 op Bakkum (Starringvlak, bij toiletgebouw de Vleermuis) en hebben sinds vorig jaar ook verplicht stroom. En sindsdien verandert er gewoon veel, ja zelfs bij ons in de stabak! Wij zijn een gezin met 2 dochters van nu 13 en 10 jaar.

    Waar we eerst van alles improviseerden (een mens blijft toch vindingrijk zoeken naar mogelijkheden) maken we nu veel eerder gebruik van de magische kracht zoals Catweazle het noemde.

    Batterijtjes opladen op een zonnecellader. Gaatje boren met een handboor (slingeren). Zagen met de hand. Verlichting op kaarsjes en Alladin lamp (doen we nog steeds trouwens). Het boek of andere lectuur in het schijnsel van de kaars en zinnetje voor zinnetje lezen alsof je een lekker gerecht aan het eten bent. Net alsof je er meer van geniet als je er wat moeite voor moet doen. Het gaat gewoon langzamer en daar wordt ik rustig van.

    Hoe anders is dat nu. En ja, ik doe net zo hard mee! Pak natuurlijk ook nu de boormachine en cirkel- en/of decoupeerzaag. Opladen gaat nu direct vanuit het stopcontact. Smartphone mee. Waar ik eerst heel zuinig met dat ding deed (accu sparen) zit ik nu te internetten op m’n laptop met mijn telefoon als modem.

    Op verjaardagspartijtjes e.d. hebben we zelfs, heel onwerkelijk voor Bakkum, een heus koffiezetapparaat en magnetron in de caravan. Deden we eerst ook heel charmant met de opschenkmethode, koffiefilterhouder op de thermoskan.

    Tja, en nu wil mijn vrouw zelfs een electrieken schemerlampje in de caravan om bij te lezen! Sterker: Hij is er al. Ik vind dat we steeds verder afglijden naar wat het oorspronkelijk was: Bakkum in al zijn eenvoud. Terug naar bijna niets en vindingrijk als we zijn naar mogelijkheden zoeken.

    Ik zou best van plek willen ruilen naar een stroomloos deel maar ik krijg mijn vrouw en kinderen niet mee. De jongste is opgegroeid op die plek. De oudste vanaf 3 jaar.

    Aankomend jaar worden er zelfs geen meterstanden meer opgenomen maar betalen we een (m.i. fors) vast jaartarief voor onbeperkt stroom. Wat mij betreft gaat dit geheel tegen het groene imago van de camping in. Mensen gaan nu veel meer stroom gebruiken in tegenstelling tot wanneer er per kwh afgerekend wordt.

    Ik hoop dat de campingleiding nog terugkomt op het vaste stroomtarief van het Starringsvlak.

    Charliefox

Geef een reactie

