Herinneringen aan Gerrit Smit


Na het overlijden van ‘Kabouterman’ Gerrit Smit zullen nogal wat Bakkummers hem missen. Marjon Kruit, zijn buurvrouw op camping Bakkum, haalt enkele herinneringen op.

In 1995, toen ik voor het eerst op camping kwam te staan, ontmoette ik Gerrit al zeer snel. Dat kwam omdat zijn kleindochter Yasmine door de struiken was gekropen en ik haar op onze plek aantrof. Op die doorgang had ik al bloemetjes geplant, maar het bleek een verborgen pad. Dat wist ik toen niet.

Gerrit Smit alias de KaboutermanGerrit had toentertijd een papegaai en ook een aantal fretten. Bij mijn buurman was altijd leven.

Zijn dochter bracht Yasmine in de zomer vaak bij haar opa en nam dan een heerlijke maaltijd voor hem mee.

Yasmine en mijn dochter Katja deden vaak mee aan het schatgraven of aan de bingo op de camping. ’s Avonds moest Gerrit haar altijd roepen, omdat zij nogal ondernemend was en kwam hij even bij ons langs om te zien of Yasmine bij ons zat.

De kinderen zongen in zijn caravan; Yasmine won zelfs ooit de Playback Show.

Nog niet zo heel lang geleden kocht Gerrit een nieuwe caravan en werden de kabouters weer uitgestald. Die kreeg hij elk jaar met Vaderdag. Hij genoot ervan als kinderen bij zijn caravan bleven stilstaan en geobsedeerd naar de kabouters keken. Dat vond hij geweldig, de vriendelijke man!

De laatste keer dat ik Gerrit zag zat hij op een bankje bij de poort, waar we afscheid van elkaar namen en tegen elkaar zeiden: ‘Tot volgend jaar!’ Ik zal mijn buurman ontzettend missen en wens de familie en vrienden ontzettend veel sterkte met dit grote verlies.

Marjon Kruit

Geef een reactie

