Met de strandkar door de Castricumse duinen


GASTCOLUMN #3
door Eric Sellmeijer

Herinneringen aan Kamp BakkumTegenwoordig zegt men bolderkar. Als ik aan ons Bakkums vervoer in de jaren zestig denk, dan denk ik aan onze strandkar. Niks bolderkar. De bolderkarren van tegenwoordig zijn wat mij betreft maar boodschappenwagentjes. Je zet je volle boodschappentas en de Maxi-Cosy met de kleine erin en hij is vol.

Nee, wij hadden een heuse strandkar. Mijn vader, ooit lasser bij de NDSM, had uit wat stalen buizen en een oude autoped een prachtig frame gelast, dat hij knalgeel schilderde. Daarop schroefde hij een houten vloer en maakte van groen canvasdoek de voor-, zij- en achterkanten. De strandkar stond op  drie autopedwielen en voorop zat een lange trekstang met twee handvatten aan het uiteinde.

De strandkar was geen speelgoed. Nee nee, als wij niet op kamp Bakkum waren, werd er niet met de strandkar gespeeld. Hij stond dan met schoongespoten en opnieuw ingevette naven onder een zeil in een hoekje van onze tuin. Natuurlijk rustte hij met de assen op een paar oude tegels, zodat de wielen de grond niet raakten en wij de volgende zomer niet in een strandkar met vierkante wielen door duin en bos hobbelden. Wel diende de strandkar tijdens herfst en winter als extra bergruimte voor tuingereedschap en dergelijke. In de zomer werd hij echter steevast onder het zeil vandaan gehaald en klaargemaakt voor de vele tochten naar het Castricumse strand.

Strandkar op Kamp Bakkum

Strandkar van de Sellmeijers

Ik had destijds drie broers en van de vier schavuiten was ik de derde. Helaas is de vierde, Richard, ons al enige tijd ontvallen, maar dat is een ander verhaal. Mijn vader en moeder trokken de strandkar, die was geladen met vier jongetjes en een tas vol drinken en gesmeerde broodjes, door de duinen naar het strand. Ik kan me echter ook wel herinneren dat mijn vader het ding in zijn eentje trok. Meestal stonden de twee oudste broers rechtop in de kar en de twee jongsten zaten lekker lui op de bodem van de kar. Voorin de tassen met versnaperingen en handdoeken. We hobbelden tevreden heuvel op heuvel af, om dan langzaam het laatste duin af te rollen naar het strand. Mijn ouders duwden daarbij tegen de trekstang om de kar niet met een rotgang naar beneden te laten suizen.

En na zo’n dagje strand weer hobbelend door duin en bos terug naar het huisje op kamp Bakkum. Daar zat je dan zo lekker rozig op zo’n plastic tuinstoel in de rode Bakkumse avondzon te wachten tot moeders ons meenam naar de waterkraan voor een schrobbeurt en het poetsen der melktanden, om daarna tevreden in slaap te vallen in je stapelbed.

De strandkar is tot mijn 13de of 14de in ons bezit gebleven. Omdat hij niet meer werd gebruikt en in verval was geraakt is hij bij het grofvuil beland.

Eric Sellmeijer stond als kind jarenlang op camping Bakkum. Als gastcolumnist haalt hij de komende periode eens per maand herinneringen op aan die tijd.

GASTCOLUMN #1 Scharrelen met Tanja op Kamp Bakkum
GASTCOLUMN #2 Mijn eerste bioscoopfilm: Zorro in ‘De Pan’

One Response to Met de strandkar door de Castricumse duinen

  1. André schreef:

    Jou verhaal kon een kopie zijn van mijn jeugd.
    WIj hadden ook zo’n zelf gebouwde strandkar, waar echt alles mee gedaan werd. Water halen, boodschappen doen bij de winkeltjes, naar het strand EN geld verdienen bij de poort door de bagage van mensen naar de huisjes te rijden.

    Mijn ouders hadden in die tijd geen geld om dure buitenlandse reizen te maken, maar ze hebben ons een onvergetelijke jeugd gegeven in ons huisje op Bakkum.
    Het avontuur begon altijd al in april als het complete huisje uit de schuur werd gehaald en met een vrachtwagen naar Bakkum werd gereden en het , in weer en wind, werd opgebouwd. In de zomer waren we dan 6 weken lang ” op het kamp” en bouwden hutten in het bos ,gingen naar het strand , of we fietsten in de duinen.

    Ik kan nog de opwinding voelen als ik, zittend in de strandkar, het eerste streepje zee zag als we door de duinen naar het strand liepen.

Geef een reactie

