Mijn eerste bioscoopfilm: Zorro in ‘De Pan’


GASTCOLUMN #2
door Eric Sellmeijer

Mijn allereerste echte bioscoopfilm zag ik op elfjarige leeftijd in De Pan in Kamp Bakkum. Ik geef toe, Kamp Bakkum klinkt wat bedenkelijk, maar wij noemden de camping nou eenmaal zo. Wij gingen ‘s zomers dus gezellig op kamp.

De Pan was een heuse duinpan, waar in mijn herinnering wekelijks een film werd gedraaid. Eerlijk gezegd weet ik niet zeker of het wekelijks was. Het kan ook tweewekelijks of maandelijks geweest zijn. Ik kan me in ieder geval maar één film herinneren die ik ooit in De Pan heb gezien: Zorro! Zorro was een televisieserie die stamde uit 1957, maar in mijn jeugd op tv werd uitgezonden. Ik moest dus flink zeuren bij mijn ouders om met mijn grote broers mee naar De Pan te mogen om Zorro te kunnen zien.

Eric (staand) met familie en campingburen

Iedereen lag languit naast en boven elkaar op de heuvelrug te kijken naar het witte scherm dat op de bodem van De Pan was opgesteld. Het gaf dat elfjarige knulletje een warm gevoel van saamhorigheid. Aangezien het mijn eerste bioscoopfilm was, was ik ook niets gewend wat dat betreft. Zorro werd gespeeld door Alain Delon en die was heel anders en veel minder leuk dan de Zorro die ik kende. Daarbij kwam dat de afleveringen van de tv-serie maar een uurtje duurde en er dus minder gekletst en meer actie in zat. In die Frans/Italiaanse films werd sowieso veel meer gepraat. Delon was voor mij dus niet de echte Zorro en mijn eerste echte bioscoopfilm was dus een grote teleurstelling.

Na de film wilden mijn broers natuurlijk in De Pan blijven rondhangen. Er waren meiden en vrienden en nog een paar neven om mee op te trekken. Daarbij was dat kleine broertje niet gewenst. Ik ging dus alleen terug naar het tenthuisje. Hoewel ik de hele dag over de camping kon rondstruinen, zag het er ’s avonds in het donker heel anders uit. Sinister en zelfs een beetje eng. De terugweg van 5 minuten leek wel uren te duren en met het hart bonzend in de keel kwam ik bij het huisje aan. Spannend, naar de film gaan in De Pan.

Eric Sellmeijer stond als kind jarenlang op camping Bakkum. Als gastcolumnist haalt hij de komende periode eens per maand herinneringen op aan die tijd.

GASTCOLUMN #1 Scharrelen met Tanja op Kamp Bakkum

One Response to Mijn eerste bioscoopfilm: Zorro in ‘De Pan’

  1. n.stuurman schreef:

    ik stond met mijn vader en moeder ook jaren op bakkum eerst een huisje huren en later met een bungalow tent een seizoen lang en de avonden in de pan herrinner ik mij nog heel goed niet alleen films maar ook optredens van artiesten waren er,en als ik nog goed nadenk was dit om de twee weken.
    ik spreek dan over 1960 tot dat ik getrouwd ben 1972.
    wehadden er een mooie tijd veel warme zomers elke dag naar het strand of in de winkel papier en touw halen en zelfs vliegers maken en kijken welke vlieger het hoogste kwam ,en elk jaar zag je de zelfde mensen.

Geef een reactie

