Eekhoorntjes zijn weer terug op Bakkum


‘Eekhoorntjes keren terug naar camping Bakkum’, meldt de camping in een persbericht. Bijzonder, want zij zijn er al enkele decennia nauwelijks gezien.

Oude Bakkummers weten het zich waarschijnlijk nog goed te herinneren: de inheemse eekhoorntjes – ofwel rode eekhoorn, ook wel sciurus vulgaris genoemd – die in groten getale over het campingterrein zwerven. De brutaaltjes onder hen huppelden de huisjes binnen en schooiden om iets te knagen. ‘Het eekhoorntjesbos’ was dan ook een van de benamingen van de camping in die lang vervlogen tijden.

Eekhoorntjes op Bakkum een zeldzaamheid

Maar in de jaren ’60 van de vorige eeuw sloeg het noodlot toe. Een virusziekte roeide de pluimstaarten bijna uit. Het aantal was in 1970 in heel Nederland gehalveerd. De populatie van de knaagdiertjes herstelde zich daarna niet echt. Enkele jaren geleden vreesden deskundigen dat er weer een opleving van het virus plaatsvond. Eekhoorntjes op Bakkum waren lange tijd een zeldzaamheid.

Eeki is blij

‘Dit jaar is er een kentering gekomen’, juicht de camping in het persbericht. ‘De eekhoorns worden gespot klimmend in bomen en er zijn zelfs al twee nesten gesignaleerd.’ Dat kan kloppen. We zagen ze het afgelopen jaar enkele keren met eigen ogen op de camping. De snelle beestjes met hun pluimstaarten klauterden rap langs een boomstam omhoog om van tak tot tak te zwieren. Een mooi gezicht, maar we realiseerden ons nog niet half hoe bijzonder dat was.

Campingmascotte Eeki is erg blij met zijn nieuwe kameraadjes.

Foto: Carel van der Sanden (wwww.natuurlijk-erp.nl)

3 Responses to Eekhoorntjes zijn weer terug op Bakkum

  1. Rita Jonkhart schreef:

    Ook ik zag tegenover Johanna’s Hoeve in Bakkum voor het eerst in jaren de rode eekhoorn. Het ontroerde mij enorm, juist omdat ik er al 10 jaar naar liep te zoeken!! In mijn jeugd, zo rond 1965 aten ze nog uit je hand, wie weet komt dit weer!

  2. ch witteveen schreef:

    hopelijk blijft het niet bij de plastic eeki bij de poort

  3. Remy schreef:

    Hallo

    Verleden jaar zag ik er 1 toen ik op weg was naar de karpervijver,ik dacht nog hee wat leuk, ik heb ze al jaren niet meer gezien op de camping.

    vroeger een jaar of 25 geleden waren ze idd erg brutaal,mijn kinderen die hebben ze zo vaak van heel dichtbij gezien als ze oud brood voor het huisje gooiden.

    ik hoop dat ze weer hekemaal terug komen
    zou erg leuk zijn.

    Grt Remy

Geef een reactie

