Scharrelen met Tanja op Kamp Bakkum


GASTCOLUMN #1
door
Eric Sellmeijer

Eric Sellmeijer, herinneringen aan camping BakkumToen de Rubettes
hun grootste wereldhit scoorden was ik 11 jaar oud. Hun Sugar Baby Love schalde dagelijks over het grote veld van het toenmalige Kamp Bakkum. Dat kamp was een soort van camping, maar dan voornamelijk gevuld met tenthuisjes. Dat waren dan weer houten huisjes met canvas daken, waarop de regen zo gezellig tikte. Ze hadden maar één slaapkamer, waarin het hele gezin dan ook sliep. Lekker knus en gezellig. Elk jaar stond je huisje ergens anders en dat jaar stond het onze aan de rand van het grote veld. Eigenlijk was het van een oom en tante, die het weer hadden geërfd van mijn grootouders. Mijn ouders leenden het van hen. Op dat veld werd gevoetbald, gebasketbald, getennist, geschommeld en gevliegerd.

Het was een lekker warme zomer en mijn oudere broer van 13 had scharrel met Tanja. Tanja was een Indo-meisje met een prachtig gezichtje. Ze was vlot, een tikkie brutaal en vooral zo lekker spontaan. Eigenlijk waren alle vier de broers, ik had er twee boven mij en één onder me, een beetje verliefd op Tanja. Wij zagen haar in elk geval zeer geerne.
Verderop aan de rand van het grote veld stond destijds een grote groene loods of schuur, die aan de voorkant kon worden opengeklapt, zodat er een podium ontstond. Daar stonden dan grote geluidsboxen op, die Rock your baby, Papa was a poor man, The night Chicago died, It’s only Rock ‘n’ Roll, maar vooral keer op keer Sugar Baby Love over het veld heen stuurden. Wij hadden plezier en wij hadden allemaal Tanja, ook al hoorde ze vooral bij mijn broer. Heerlijk, die onbezorgde tijd.

Eric (links) met twee van zijn drie broers

In de zomer van 2010 waren onze kinderen oud en wijs genoeg om het een weekje zonder ons te doen. Onze dochter was 16 en onze zoon 19. Mijn lieftallige echtgenote was er echter niet zo zeker van. Ik had echter blind vertrouwen in onze ‘bloedjes’. Bovendien was ik het zat om wekenlang met een op de bank hangende puber opgescheept te zitten die te belabberd was om ook maar iets leuks te ondernemen met haar saaie pa en ma. Zoonlief ging al een paar jaar liever werken dan met ons op vakantie. Snapt u dat nou? Mijn vrouw en ik zijn best leuk in de omgang hoor, zolang je maar je eigen bende opruimt en niet constant onze voorraadkast ongevraagd plundert. Nou goed, ik stelde een gulden middenweg voor: Wij gingen op vakantie in Bakkum, zodat wij in geval van nood snel thuis konden zijn.

Ik had wel zin in een ‘trip down memory lane’.  Mijn vrouw kon echter niet wennen aan de gedachte van haar twee kinders alleen thuis op haar nieuwe leren bank. Toen ze een maand later eindelijk was gewend aan dat idee, waren de laatste tenthuisjes op Bakkum reeds verhuurd. Wat zeg ik? Alles was verhuurd en zo kwamen we in Egmond aan Zee terecht. Ook leuk en dichtbij, maar ik had leuke herinneringen aan Kamp Bakkum. Onze dochter voegde zich overigens na drie dagen al bij ons. En zij had de vakantie van haar leven. Niets is zo leuk als de Noord-Hollandse duinen en bijbehorend strand. Ach, wie weet, er komen nog vele zomers en dan komen we ooit nog wel weer eens in Bakkum terecht. Misschien tot ziens dus.

Eric Sellmeijer stond als kind jarenlang op camping Bakkum. Als gastcolumnist haalt hij de komende periode eens per maand herinneringen op aan die tijd.

One Response to Scharrelen met Tanja op Kamp Bakkum

  1. Remy schreef:

    Heerlijk deze colum,
    sweet memories..helemaal Toppie !!!!

    grt Remy

Geef een reactie

