BREAKEND Wikileaks bereikt strand van Castricum


De onthullingen van Wikileaks brengen de wereld in rep en roer. Maar dat ik als kampeerder van camping Bakkum daar direct mee te maken krijg had ik niet kunnen bevroeden.

Toch is het zo.

Zondag 5 december bracht de klokkenluiderssite een geheim document naar buiten waaruit blijkt dat kikkerlandje Nederland drie plaatsen telt die uiterst belangrijk zijn voor de veiligheid van Amerika. Rotterdam vanwege de haven en Katwijk en Beverwijk omdat het knooppunten zijn van overzeese communicatiekabels voor telefoon, internet en tv.

Deel van het uitgelekte geheime document

Hmmm interessant, dacht ik. En ging verder met het uitpakken van de Sinterklaascadeautjes. Maar twee dagen later viel ik bijna van mijn stoel toen ik in de Volkskrant las dat die dradenpartijen aan het strand van Castricum aan Zee ons land binnenkomen, ‘onder de strandpaviljoens’ doorlopen en hun weg vervolgen naar Beverwijk.

Als kampeerder van camping Bakkum ben ik – samen met veel anderen – frequent bezoeker van het strand en dus wilde ik daar meer over weten. Ik nam contact op met Jonathan Witteman, de journalist die het stuk heeft geschreven. Hij zei dat het echt waar was. Ter ondersteuning stuurde hij een linkje naar een website waar dergelijke draden van over de hele wereld staan ingetekend. En verdomd: onder het strand van Castricum ligt een wirwar van dergelijke kabels.

Daar is op zich niks geheims aan, getuige de informatie die hierover op internet is te vinden. Maar nu Amerika dergelijke plekken als potentieel terroristisch doelwit bestempelt heeft het strand van Castricum een beetje zijn onschuld verloren. Ik vraag mij af of ik met deze wetenschap straks net zo behaaglijk als voorheen met mijn kont in het zand kan zitten.

Communicatiekabels onder het strand van Castricum

One Response to BREAKEND Wikileaks bereikt strand van Castricum

  1. DC schreef:

    Ik had begrepen dat al die kabels onder het hoofdkantoor van de PWN lagen, en heb zojuist een plattegrond met routebeschrijving naar elke grot in het middenoosten gestuurd !

Geef een reactie

