Animo voor Kampeervereniging Bakkum daalt


De Kampeervereniging Bakkum (KVB) heeft een probleem. Slechts een handjevol leden bezocht onlangs de jaarlijkse vergadering en velen betalen geen contributie. Tijd voor bezinning.

Mijn recente oproep om massaal naar de algemene ledenvergadering van de KVB te komen had weinig effect. Behalve het bestuur kwamen donderdag 25 november slechts twaalf personen opdraven. Daar komt nog bij dat uit het financieel jaarverslag valt af te leiden dat van de circa 800 leden maar de helft de contributie over het jaar 2010 heeft betaald. Er lijkt een ware leegloop plaats te vinden.

Aflopende animo voor KVB

Vorig jaar namen nog bijna veertig leden de moeite om de bijeenkomst in een zaaltje van Huize Anthonius in Amsterdam-Noord bij te wonen. Voor zo’n grote camping viel dat behoorlijk tegen, verzuchtte voorzitter Mark Klokkemeyer destijds (zie: agenda ALV 2009). Het probleem blijkt hardnekkig.

De aflopende animo kan verschillende oorzaken hebben. Het weer: voor donderdagavond werden natte sneeuw en lichte vorst voorspeld. De locatie: velen wonen niet (meer) in Amsterdam. De kampeerders: degenen die het meest klagen komen niet opdagen. Het management: campingbeheerder PWN is de baas en kampeerders hebben niets te vertellen.

Dat mag allemaal waar zijn (of niet): het KVB-bestuur mag zich hier niet achter verschuilen en moet zich flink achter de oren krabben. Een onderzoek naar de tanende belangstelling is hoognodig. Bijvoorbeeld door een grootschalige enquête onder de leden en andere kampeerders. Of de installatie van een commissie die hierover eens flink gaat brainstormen. Beter nog: allebei.

Het zou best wel eens kunnen zijn dat de houding van de KVB zelf (deels) de reden is dat kampeerders de vereniging de rug toekeren. Het uitblijven van een stevig protest toen kritisch kampeerder Joke Kat geen plaats meer kreeg toegewezen bijvoorbeeld. Of het magere resultaat in de onderhandelingen over het verbod van het tweede kampeermiddel. Ik weet het niet, maar het zou kunnen.

Een gedegen evaluatie en grondige analyse zou uitkomst moeten bieden. En handvatten opleveren over hoe het verder moet met onze geliefde vereniging.

Suggesties wat eraan schort bij de KVB en ideeën over hoe het anders moet? Schrijf ze hier of mail sleurhutinbakkum@gmail.com

4 Responses to Animo voor Kampeervereniging Bakkum daalt

  1. ch witteveen schreef:

    klopt,ik denk dat het ook een beetje aan de houding van de kvb ligt .
    o.a de houding t.o.v joke kat …eigenlijk joke haar probleem en financieel haar niet (willen,kunnen) steunen,maar ook het enorme protest tegen het verdwijnen van het tweede “kippie”
    ikzelf sta slechts een paar jaar op bakkum (60) en inderdaad is de belangstelling al een paar jaar tanend
    maar ja,weinig reclame is ook weinig animo
    nou moet ik ook toegeven dat het nou ook weer niet van die “spannende” bijeenkomsten zijn.
    met negen van de tien keer dezelfde gezichten
    en ik denk ook dat er voor zo’n vereniging best wel een paar leden meer op de vergadering mogen komen
    grtjs; n amsterdamse “bakummer”

  2. Bakkumvriend schreef:

    Ja, correct. Pseudoniem “Bakkumvriend” is inderdaad een ander persoon dan “Sleurhut”. Bakkumvriend is iemand (ik) die sinds maart 2001 met vrouw en kinderen op Bakkum staat. Ook van mij weet Mark en (vrml) whcb-leden wie ik ben.

    Ik denk dat de verwarring is ontstaan omdat ik de link van Sleurhut bij mijn reactie in het KVB gastenboek had gezet. Als je met de muispijl over “Website: Bekijk” schuift dan verschijnt er als flag “Ga naar de website van Bakkumvriend”. Dat is dus niet correct en is mijn website niet.

    Om dezelfde reden als Sleurhut aangeeft ben ik inderdaad ook wat voorzichtiger geworden mbt kritische noten, zeker de laatste jaren. Na de kwestie Joke, de 2 rechtszittingen en 1 beroepsprocedure is het meer dan duidelijk hoe de vork juridisch gezien in de steel zit. Ook ik kom op Bakkum voor mijn ontspanning en die voor mijn vrouw en zeer zeker voor mijn kinderen. Een wereldtijd hebben ze er, al sinds hun geboorte! Dat neemt niemand ze meer af.

    Desondanks probeer ik wel mee te denken. KDC heeft een bepaald meerjarenbeleid en ik denk dat de campeerders daar maar een hele kleine, of eigenlijk: Geen enkele stem in hebben. Dat vind ik zorgwekkend. Ik vind het dus heel belangrijk dat een club/organisatie/platform als de KVB er is. Mijn wens is dat alle 1100 seizoenkampeerders lid worden voor dat ene tientje per jaar. Je vormt er namelijk wel een stevig platform mee.

    Ik denk dat in combinatie met een sterke marketingmachine we best nog wel enige inspraak kunnen hebben in voorgenomen besluiten waar de (meeste) campeerders helemaal niet achter staan. Naast harmonisch overleg met de KDC (voorkeur) is media m.i. nog de enige mogelijk om dingen voor elkaar te krijgen als campeerders.

    Grote Bakkumgroet,

    Bakkumvriend

  3. Stadsnomade schreef:

    In het Gastenboek van de Kampeervereniging Bakkum (kvb.fanpagina.nl) troffen we onderstaande reactie aan:

    Geachte Bakkumvriend oftewel stadsnomade, bijzonder gemakkelijk is het om anoniem kritiek of adviesen richting bestuur te ventileren, nog gemakkelijker om anoniem om aktie te roepen.
    Jaren geleden heeft de KVB de WHCB tijdens een ALV gevraagd om zitting te nemen in het KVB bestuur, de WHCB wilde dit niet.
    Nog steeds is uitbreiding nodig en kunt u zich bij het bestuur melden om zitting te nemen en allelei aktiepunten en belangrijke zaken zoals bv de 2e caravan als bestuurslid met de directie van de camping bespreekbaar maken.
    Wees een kerel en neem kontakt op met het bestuur en ga samen werken inplaats van anoniem blijven.
    Alfred

    • Stadsnomade schreef:

      Omdat het niet mogelijk is voor mij om op de KVB-site zelf te antwoorden (ik krijg de melding: ‘Je bent verbannen’) doe ik dat hier.

      Beste Alfred,

      Leuk dat je reageert op mijn artikel over de KVB op mijn blog over camping Bakkum. Dat waardeer ik.
      Ik schrijf over van alles wat ik zie en meemaak aangaande de camping. Persoonlijke waarnemingen en meningen, historische zaken, bijzondere mensen en gebeurtenissen. Gewoon omdat ik Bakkum fantastisch vind. Maar er moet af en toe ook een harde noot gekraakt worden. Want niet alles op de camping is koek en ei, heb ik gemerkt.
      Dat doe ik op mijn site inderdaad anoniem. Want ook ik sta op Bakkum voor mijn rust. Maar in persoonlijke contacten maak ik me wel bekend. Zo heb ik mezelf ook voorgesteld aan KVB-voorzitter Mark Klokkemeyer. Mail me op sleurhutinbakkum@gmail.com en we kunnen hier eens over doorbomen. Of reageer hier, ook prima.
      Overigens is Bakkumvriend een andere persoon dan ik.

      Groet,
      Stadsnomade
      ofwel Sleurhut

Geef een reactie

