Ontheffing winterrust voor Bakkums Hoeve mogelijk


De gemeente Castricum kan voortaan toestemming verlenen aan camping Bakkum om Bakkums Hoeve en de kampeerhuisjes op het Commissarisveld het gehele jaar te verhuren.

Een bericht van die strekking stond 5 november te lezen op Twitter.

Groepsaccommodatie Bakkums Hoeve

Huh. Da’s vreemd. In het concept-bestemmingsplan van het college van B&W staat dat Kennemer Duincampings (KDC), waaronder camping Bakkum valt, het de komende jaren ‘niet haalbaar’ acht om buiten het seizoen kamperen toe te staan. Want Waterleidingbedrijf PWN, die het campingterrein aan KDC verhuurt, is hier sinds jaar en dag op tegen. Vanwege de winterrust in het natuurgebied.

Bij de gemeente is er daarom ‘geen draagvlak om de jaarrondexploitatie ten behoeve van het kamperen in het bestemmingsplan op te nemen’, zo staat in het stuk.

Kampeerhuisje op het Commissarisveld

Maar de tijden en inzichten zijn kennelijk veranderd. Annemieke de Waal, algemeen manager van KDC, drong er bij de gemeente op aan om voor groepsaccommodatie Bakkums Hoeve (het voormalige Speelhuis) en de kampeerhuisjes van de camping een uitzondering te maken. Het college van B&W wilde het verzoek aanvankelijk niet honoreren. Het bestemmingsplan stond 4 november op de agenda (scrollen naar punt 4e) van de gemeenteraad.

Manager De Waal vond een bondgenoot in Ron de Haan van de eenmansfractie De VrijeLijst. Hij bepleitte dat verruiming van de mogelijkheid van overnachting op de camping goed is voor het toerisme in Castricum. Daarbij mag sinds deze zomer worden overnacht in de strandhuisjes en de strandpaviljoens mogen het hele jaar open blijven. Ook de campinghoreca mag in de winter de deuren openen. Ondertussen maakte PWN een ommezwaai. Volgens een memo die manager De Waal aan de gemeente stuurde zal de directie ‘kleinschalige jaarrondexploitatie’ niet blokkeren. Overigens werd wel aangetekend dat dergelijke plannen op dit moment nog niet bestaan.

Ron de Haan

Tijdens de lange vergadering van de gemeenteraad diende De VrijeLijst samen met D66 een amendement in waarin wordt aangedrongen op de mogelijkheid voor ontheffing van de winterrust voor de groepsaccommodatie en kampeerhuisjes van de camping. Het wijzigingsvoorstel werd tot verbazing van de indieners met een ruime meerderheid aangenomen.

Ron de Haan twitterde de dag erna: ‘Middernacht viel de hamer voor het laatst. Ik ben gezoend door campingmanager Willemieke de Waal. Dat dan weer wel. Trots.’

6 Responses to Ontheffing winterrust voor Bakkums Hoeve mogelijk

  1. mmarjon schreef:

    Lieve Moos, Gerard en anderen. Excuses voor de veel te late reactie.

    De alleenstaand ouder met kinderen is vrijwel van de camping verdwenen, maar ook alleenverdieners met een zeer goede baan.
    Zo schudde ik ook de hand van mensen die ik al jaren kende en wenste hen heel goeds toe voor de toekomst.
    Weer een deel van de familie verschwunden.

    De camping is inmiddels uitsluitend bestemd voor mensen met een ruime beurs.
    Nu is bijna iedereen van de oude garde, die het meest best voor camping Bakkum wilde, verdwenen.

    De renovatie op de camping is te danken aan de “oude” garde, daartoe behoor ik zelf ook.
    Ook ik wilde zoveel meer voor de kinderen, maar dat kost wel geld. Veel geld!
    Want immers: er zijn maar weinig kinderen die klaverjassen. 😉
    Maar inmiddels is er niet veel meer te doen voor kinderen en jongeren en werd er dit jaar geïnvesteerd in kunst. Blijkbaar voor de yuppen.
    Overbodige, onzinnige actie, ondanks een leuke actie, maar wat hebben we eraan, als er zoveel meer voor jongeren, onder goede begeleiding zou kunnen worden gedaan?

    Paradise is verdwenen door slecht toezicht. Naar het scheen werd er een meisje, op weg naar haar caravan, verkracht.
    Er is ook totaal geen goede verlichting op Bakkum, maar ook geen begeleiding richting het pad naar “huis”.
    En zodra een “project” mislukt, wordt het weggehaald.
    Daarnaast bevonden zich enorm veel negatieve pubers op camping Bakkum. Als ik naar mijn filmpjes en foto’s van dit jaar terug kijk, dan bevinden er zich nog een aantal negatieve pubers op Bakkum.
    Ik zelf zou daar ook niet in willen investeren, maar er bevinden zich ook zoveel leuke pubers op Bakkum, waaronder mijn oudste dochter en de dochter van de overburen! 😉
    Het is jammer dat het beheer slechts het negatieve van onze pubers ziet. Veel jongeren zijn ook heel serieus en sociaalgevoelig en zouden graag een leuke club willen hebben, waar zij met rust worden gelaten, doordat zij serieus aan iets leuks zouden willen werken en uitsluitend aandacht willen hebben van andere serieuze jongeren en volwassenen.
    Misschien een groot kunstzinnig, serieus project door jongeren t.b.v. de camping?

    Misschien valt voor mij volgend jaar ook het doek.

    Eerlijk gezegd zou ik ooit dood willen worden gevonden in mijn caravan op mijn oude dag! Bevroren aan het eind van de rit, op de laatste dag van het opruimseizoen, of struikelend over een tentharing op “mijn” laantje, terwijl ik naar de sterrenhemel zou kijken, maar misschien ook wel aan de zee, ten tijde van een windhoos 😉

    Wat mis ik Bakkum! 😉

  2. Annie schreef:

    Bakkum vriend.
    op de lakens mogen volgend jaar alleen nog maar tour caravans terug komen toen ik dat hoorde had ik al een naar gevoel op bakkum gebeurd dat eerdaags ook en op de lege plekken komen geen vaste huurders meer
    dan worden er meer hoe meer huur huisjesgebouwd en dan is bakkum voor de lage inkomens verdwenen heel zonde en zeer verdrietig voor de mensen die nog met kleine kinderen zitten en natuurlijk de mensen die er hun hele leven al staan de ouderen zijn nu al de dupe door de sterke prijs verhoging we wachten af hoe dit af gaat lopen.

  3. moos schreef:

    Tja… mijn vermoedens zijn dus waar; het verhaal van mijn buren ook; ik hoop dat ik komend seizoen nog kan genieten van het ‘oude Camping Bakkum’ gevoel en wat daarna komt kunnen we alleen naar gissen maar ik vrees het ergste… Marjon dank voor je duidelijke stuk en Bakkumvriend: ik kom je wel weer ergens deze winter in de Pijp tegen en Sleurhut: ga zo door met je onderzoek en bevindingen: tot volgend jaar weer i.r.l.

  4. Marjon schreef:

    Ik ben het volkomen eens met @Bakkumvriend.

    De schade aan de natuur, caravans en huisjes zijn enorm groot te noemen door al dat gesleep.

    Een paar jaar geleden sleepte een boer de caravan van de buurman begin oktober weg. Deze kwam in botsing met mijn caravan, waarna er een flinke deuk in mijn caravan was ontstaan en de voortent scheurde. Uiteraard hing er geen briefje aan mijn caravan de schade te zullen betalen, hetgeen dan ook niet is gebeurd.

    Ook de bomen en planten krijgen voortdurend een flinke tik door al dat gesleep. Juist dat gesleep brengt enorm veel schade toe aan zowel flora als fauna.

    Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken om in de winter in mijn caravan op Bakkum te staan, temeer er ook geen openbaar vervoer aanwezig is, maar ook vanwege de kou. Daarnaast is er in de omgeving maar zeer weinig te doen, volgens de bewoners van Castricum en omgeving, die op dergelijke momenten graag in Amsterdam zouden willen wonen.

    Toch vind ik het altijd heerlijk op Bakkum, net als zovelen en dat weet de beheerder zeer goed.

    Ik verwacht dan ook dat camping Bakkum, uiteindelijk camping Bakkum niet meer zal zijn, zoals we allemaal graag wilden en de gehele ambiance zal verdwijnen en het uiteindelijk een zeer elitair huisjes-park zal worden en de prijzen op jaarbasis zullen worden berekend en de seizoensplaatsen uiteindelijk zullen verdwijnen.

    Overigens zou ik niet weten, hoe ik met het gezin in mijn zeer kleine caravan, op een zeer kleine plek, met een ruimte erachter die we ooit op eigen kosten lieten afvlakken, het zonder tent zouden moeten doen, die elk jaar verder dan de inmiddels conform de nieuwe voorschriften, genoemde 3 meter wordt geplaatst.
    Immers, we betalen officieel voor een seizoensplaats voor maximaal 6 personen.
    Ik weet niet hoe ik al die personen in een kleine ruimte moet wurmen en vermoed volgend jaar enorm veel gezinsoorlogen in de caravans, al waarna ettelijke gezinnen van de camping zullen worden verwijderd wegens ordeverstoring. 😉

    Meest erg vond ik het te zien, hoe mensen, Duitsers in dit geval, afstand moesten doen van hun 2e kleine caravan, dat het “huisje” c.q. slaapkamer van hun kinderen was.
    Ze kunnen nu niet meer samen met vakantie naar Bakkum, terwijl zij al jaren op dezelfde plek staan en ik hen gezamenlijk elk morgen groette.

    Uiteraard draait alles om geld en de ambiance van enkele jaren geleden is al verdwenen, met het verdwijnen van al die leuke kinderactiviteiten die de KNVB organiseerde en voor jongeren is er niets meer te doen.
    Ook het gezellige animatieteam dat enkele jaren geleden nog voorbij reed, is langzaamaan verdwenen door klachten van oude knakkers.

    De afgelopen weekenden bracht ik de spullen naar boven in de loods en viel mijn vriend bijna naar beneden van de trap met koelkast en al, doordat ik mezelf nergens aan kon vasthouden en een stap bovenin de loods maakte en hem daarmee een zetje gaf.
    Zowel mijn huiskamer, keuken als het trappenhuis en de overloop staat vol met huisraad uit mijn sleurhut. 😉
    Tegen de tijd dat alles is opgeruimd, mag deze alweer worden vervoerd naar Bakkum. 😉

    Mijn laatste blikken van de camping, van dit afgelopen seizoen gaan uit naar afgelopen zondag, toen mijn overbuurman de camping bijna liet exploderen, toen de gasfles werd afgekoppeld en er met volle kracht gas uit de fles floot. Op dat moment rende hij weg en begon een vrouw te schreeuwen en kwam een andere man op de fles afrennen om deze te afsluiten. 😉
    Ik riep nog: “voorlopig even niet roken, anders kunnen we volgend jaar niet meer op Bakkum terugkomen”. 😉

    Mijn nicht is de afgelopen week van Amsterdam naar Castricum verhuisd, na jaren op camping Bakkum te hebben gestaan en zoals zovelen haar al voorgingen.

    Ik heb ook dit jaar weer enorm van de camping genoten. Wat zal ik camping Bakkum enorm missen met al die “dorpjesmensen” en kijk nu uit op de beveilingscamera’s van Amsterdam West in de straten waar mijn kinderen nooit hebben kunnen spelen en fietsen op “onze” vertrouwde camping hebben geleerd en deels zijn opgegroeid.

  5. Bakkumvriend schreef:

    In principe goed nieuws. Wat mij betreft hoeft de camping niet open te zijn in de winter. Van maart t/m oktober vind ik zelf al een hele mooie periode. Wij gebruiken die periode ook volop en staan er echt tot de laatste dag. Maar ik sta hier neutraal in. Waar ik wel heel erg naar uit kijk:

    Dat de campeermiddelen eindelijk eens kunnen blijven staan tijdens de winter! Wat ’n gedoe toch telkens weer 2x per jaar! Camping dicht, kampeermiddelen dicht en spullen in het kampeermiddel bergen. Dan kan de natuur zich namelijk eens echt herstellen! Wat te denken van dat gesleep 2x per jaar?! (okt en mrt). Dat gelegenheid geven tot herstellen wordt namelijk sinds jaar en dag altijd als reden aangemerkt om de campeermiddelen te verwijderen.

  6. Marjon schreef:

    Waarom ben ik nu niet verbaasd na de onnoemelijk hoge prijsstijgingen van de afgelopen jaren, de daaraan gekoppelde zogenoemde, niet overbodige renovatie en de komst van de nieuwe, eigen huisjes? 😆
    We weten allemaal hoe dit gaat aflopen.

    En om Amsterdammers, Amsterdammers te houden, ook in Castricum, werden ook op camping Bakkum parkeervergunningen afgegeven. 😆

    Een niet meer werkende url, maar ik zou Marjon niet zijn, indien ik de tekst destijds niet zou hebben gekopieerd:

    http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article3378107.ece?secId=533

    Camping Bakkum mag hele jaar open

    Gepubliceerd op 10 april 2008, 16:54
    Laatst bijgewerkt op 10 april 2008, 16:57

    CASTRICUM – Oud nieuws, maar toch verrassend: Camping Bakkum, en ook Camping Geversduin, mogen het hele jaar rond open als zij dat willen. Dat heeft de gemeente tot haar eigen verbazing vastgesteld. Nergens blijkt officieel te zijn vastgelegd dat de campings in de winter leeg moeten zijn.

    Toch is dat al decennia het geval. Het kampeerseizoen loopt van april tot oktober. In oktober moeten alle ‘kampeermiddelen’ , zoals stacaravans, tenten en ook tenthuisjes, verdwenen zijn. In de winter heeft het bos dan de kans om zich te herstellen van de zomerse drukte. Half maart mogen de kampeerders weer beginnen met het opbouwen van hun seizoenstandplaats.

    Zo gaat het al sinds mensenheugenis, maar nu tornt PWN daar aan. Door een twintigtal tent- en strandhuisjes van PWN zelf het hele jaar rond op beide campings in het bos te laten staan. Gewone kampeerders moeten nog steeds in de winter hun spullen weghalen.

    Raadsleden van Gemeente- en Dorpsbelang (GDB), die niet anders gewend waren dan dat de bossen in de winter leeg zijn, kwamen de tenthuisjes in januari tegen en verbaasden zich erover. De partij stelde kritische vragen aan het college van b en w: mag dat zomaar? En het verrassende antwoord luidt: ja, want het bestemmingsplan blijkt – ‘tot onze eigen verrassing’ – een jaarrondexploitatie toe te staan.

    Een en ander houdt feitelijk in dat PWN mag doen wat zij wil op de campings. Willen de campings het seizoen verlengen, dan kan dat ongebreideld. Wethouder Christel Portegies toonde zich zelf zeer verbaasd hierover. ,,Tja, het staat toch echt in het bestemmingsplan.”

Geef een reactie

