Hoera, Sleurhutinbakkum’s Blog is jarig


Hiep hiep hoera. Deze blog over camping Bakkum bestaat vandaag (vrijdag 15 oktober) precies één jaar. Reden voor een korte terugblik en beloftes voor de toekomst.

Met de woorden ‘Bakkum blogt’ zette ik op 15 oktober 2009 mijn eerste stapjes in de blogwereld. Kort daarvoor wisten mijn vriendin en ik een sleurhut met plek te bemachtigen op ‘kamp Bakkum’. Twee dagen later schreef ik: ‘Waarom, zo vraag ik mij af, moet ik zo nodig een caravan op de camping in Bakkum?’

Wat leidde tot uiteenlopende reacties. ‘Daar is maar één antwoord op mogelijk. Een hele dikke midlifecrisis!’, beet Twitter-vriendin Tutje mij toe. En Rockcoco4 analyseerde: ‘De sleurhut op Kamp Bakkum geeft een escape. Doei, hectisch, luxe en stadsbestaan… Hallo en welkom, eenvoud en rust…’ Stof tot nadenken.

Afijn, de blog. In dit jaar schreven we precies 100 blogposts (zo heten de stukjes), verwelkomden we 120 reacties op artikelen en scoorden we 26.800 hits (hoeveel ‘unieke bezoekers’ dit zijn weet ik niet). De drukste dag was 23 februari met 448 kliks na het interview met de verbannen kritische kampeerder Joke Kat. Het slechts gelezen werden de stukjes over mijn persoonlijke beslommeringen, zoals ik al eerder memoreerde. Dat neem ik niemand kwalijk. Ook was er bij tijd en wijle een gezellige drukte op mijn Hyves en Twitter.

Het afgelopen jaar ben ik veel te weten gekomen over het ‘zwarte voeten kamp’. Met dank aan Google, YouTube, de Werkgroep Herinrichting Camping Bakkum (WHCB), de Kampeervereniging Bakkum (KVB) en de medewerkers van camping Bakkum. Maar leerzaam waren vooral de geanimeerde ontmoetingen met Bakkummers zelf.

Toch heb ik nog maar een fractie van alle wetenswaardigheden van de camping ontdekt. Daarom gaan we door – ook in de wintertijd – met het speuren naar alles wat met Bakkum te maken heeft. In de krochten van internet, in stoffige archieven, in vergeelde kranten en tijdschriften en vooral door gesprekken met kampeerders en oud-Bakkummers.

Ook blijf ik de lezers van deze blog vermoeien – of u het wilt of niet – met mijn persoonlijke lotgevallen. Uiteraard ga ik nog dieper nadenken over de vraag die mij vanaf het begin bezig houdt: waarom moet ik zo nodig een caravan op de camping in Bakkum?

Reacties en felicitaties graag hieronder.

8 Responses to Hoera, Sleurhutinbakkum’s Blog is jarig

  1. Grevelingen schreef:

    Gefeliciteerd met het eerste jaar, dat er nog vele mogen volgen!
    Blijf vooral zoeken naar historisch materiaal, dat waarderen wij zéér.
    SUCCES !

  2. Jaap schreef:

    Lees dit altijd met veel plezier, ga zo door!

  3. Stadsnomade schreef:

    Dank Petra, Liset, Bakkumvriend en Remy voor de felicitaties en warme woorden. Inderdaad, Bakkum is back to basic, terug naar m’n roots. De komende winterperiode zal ik er nog eens diep over nadenken en filosoferen. En er enkele diepgravende stukjes over schrijven. Dat is beloofd.

  4. Remy schreef:

    Nogmaals van harte gefeliciteerd met het 1 jarig bestaan van je blog, ik geniet er iedere keer weer enorm van dus op naar het 2e jaar zou ik zo zeggen.

    ja wat zoek je op Bakkium he,
    ik ga daar terug naar mn roots, mn zoete herrineringen en alles wat daar bij hoort,
    heb er zolang met heel veel plezier gestaan, hele vakanties met mijn jochies..ieder weekend het was gewoon heerlijk!!
    kinderen werden ouder kregen een vriendinnetje etc, geen zin meer in de camping, dus heb ik alles weg gedaan.. en nu kom ik al veel jaren ieder jaar terug en huur ik iets voor 2 weken.
    zou willen dat ik er zelf nog iets had maar helaas kan ik dat niet meer betalen en met huren los ik mijn verlangen naar Bakkum voor 2 weken per jaar op..

    mijn oudste kleinzoon is ook al helemaal gek op Bakkum en noemt het de piratencamping omdat er zo’n mooi houtenschip op het plein staat…
    en als hij half hoort dat ik richting Bakkum ga,dan wil hij natuurlijk mee en dat gebeurt dan ook.

    heb heerlijk herrineringen aan de camping,
    afbreken..opbouwen het was altijd een feest.

    grt Remy

  5. mevrouw stadsnomade schreef:

    Een feestje der herkenning iedere keer wanneer ik de stukjes lees.
    En de vraag waarom? Daarom!
    Van harte,

    vriendin

  6. Bakkumvriend schreef:

    Van harte gefeleciteerd met deze mijlpaal! Ga zo door, zou ik zeggen. Ik lees de stukjes en wetenswaardigheden graag. Ik verspreid ook de url naar Bakkumvrienden. Over het waarom op Bakkum is voor mij vooral een “back to basic” kwestie.

    Bijvoorbeeld vandaag net terug van 1 1/2 dag solo op Bakkum. Dus zonder vrouw en kinderen. Gewoon lekker in m’n eentje in de sleurhut en tijdens regen nog wel. Die zalige innige rust, heerlijk gewoon! Er was geen kip. Alleen me, myself and I.

    Daar kan geen therapie tegen op … 🙂

    Met Bakkumgroet,

    Bakkumvriend

  7. Beste Bakkumer,

    Gefeliciteerd met je 1 jarig jubileum. Ons heb je in ieder geval heel blij gemaakt want buiten het lezen over jullie bakkumzaken hebben wij dankzij jullie blog ook een plekje op bakkum bemachtigd. Het huisje hadden we al. Wij stellen ons dezelfde vraag als jij: waarom? Volgend seizoen gaan wij op zoek naar het antwoord.

    groetjes Liset

  8. Petra schreef:

    Van harte gefeliciteerd met je blog. Ik wens je een heel leuk 2e jaar toe met veel blogplezier.

    En natuurlijk een fijne overwintering en een prachtzomer 2011 voor iedereen!

    groetjes

    Petra

Geef een reactie

