Polonaise op winkelplein camping Bakkum


Gaandeweg zwelt het geluid aan. Het is afkomstig van het winkelplein op camping Bakkum. Nieuwsgierig neem ik een kijkje. Zanger Dario treedt er live op.

Nadat ik enkele dagen en nachten op camping Bakkum heb vertoefd, is het de hoogste tijd om weer eens de hectiek van de grote stad op te zoeken. Het is tenslotte mijn eerste vakantieweek. Op naar Amsterdam dus, voor een avondje stappen. En daarna met de laatste trein weer richting Castricum (lees: camping Bakkum).

Dario (met roze shirt) live op Bakkum

Ik verruil mijn campingoutfit voor casual uitgaanstenue, steek portemonnee, mobieltje en sigaretten bij me en drink nog een kop koffie. Plots hoor ik muziek over het terrein schallen. Een liedje van André Hazes. Ergens een feestje ofzo, vermoed ik. Ik zet mijn tocht verder, pak de fiets en cross richting uitgang.

Gaandeweg zwelt het geluid aan. Het is afkomstig van het winkelplein. Nieuwsgierig neem ik een kijkje. Zanger Dario treedt er live op tussen cafetaria en viswinkel. Dario is een in het circuit bekende zanger en vaste campinggast op Bakkum, zoals we eerder schreven. Het is donderdag 15 juli en Ik ben beland op de jaarlijkse Spaanse avond van de viswinkel.

Zingend klautert de volkszanger op banken, wurmt zich onder parasols en gooit er zo nu en dan een grap tegenaan. ‘Als ik twee keer per jaar op Bakkum optreedt, hoef ik geen stageld te betalen’, knipoogt hij naar zijn publiek.

Ik stel mijn Amsterdamse kroegentocht nog even uit en bestel een biertje. Als het flesje geopend op de toonbank staat blijk je met bonnen te moeten betalen. Ook goed. Bij de juffrouw die de kas beheert vraag ik om twee bonnen (we willen niet al te flauw doen). Maar die kun je allen per vijf kopen. ‘Doe er dan maar vijf’, zeg ik stoer (ik wil me natuurlijk niet laten kennen).

Ondertussen deinen de toeschouwers mee met de smartlappen, wuiven met de armen in de lucht en wagen zich aan wulpse dansjes. Als de klassieke kraker ‘De clown’ (Dario’s eerste hit, een cover van Ben Kramer) klinkt, gaat het denkbeeldige dak eraf, daar op het winkelplein van camping Bakkum. De onvermijdelijke polonaise barst los.

Ik besluit om Amsterdam vanavond maar te laten voor wat het is en zak lekker door op het winkelplein. Op kruipafstand van mijn sleurhut. Sindsdien zit ‘De clown’ in mijn kop. ‘De herinnering blijft…’

Wie Dario opnieuw aan het werk wil zien kan 5 augustus naar strandpaviljoen Deining in Castricum. Krijg je er Dries Roelvink en anderen bij.

2 Responses to Polonaise op winkelplein camping Bakkum

  1. Nathalie schreef:

    Helemaal mee eens. Wij zitten tussen het winkelplein en het speelveld in en hebben veelvuldig overlast. Het optreden van een Dario (of misschien was het hem toen ook wel) vorig jaar, zorgde ervoor dat onze caravan stond te trillen vanwege de harde bassen. En dan houdt het niet om 10 of 11 uur op. ‘Mama, ik kan niet slapen’, krijg je dan. Gelukkig hebben we Dario dit jaar gemist. Gisteravond was het dansavond, deze keer in Loods 5, weer tot 12 uur gedreun. Gelukkig iets verder weg, maar ook daar worden we niet echt blij van. En ja, klagen doe je dan niet….

  2. Grevelingen schreef:

    Blij dat er (er waren er echt niet meer) 64 mensen hebben genoten van Dario en daarvoor hun kroegentocht tot kamp Bakkum hebben kunnen beperken afgelopen weekend. Maar alle andere Bakkum-verblijvers -waaronder héél veel kleine kinderen- hebben daarvoor wel de hele avond overlast gehad, nadat ze de dag ervoor ook al hadden mogen genieten van een playbackshow op het campingterrein. Op het speelveld was het geluidsniveau nog altijd ruim boven de 80dB. Voor de politie meestal genoeg om van burenoverlast te spreken en in te grijpen. Maar de overige Bakkumers zijn sportief en hebben zich ingehouden. Hoewel het geklaag de dag erna niet van de lucht was natuurlijk. Voor een camping die zich op haar eigen website profileert met teksten als “U kampeert er ongestoord” en “Om de rust te bewaren…” was het geluidsniveau het weekend van 7 en 8 augustus geen beste beurt.

Geef een reactie

