‘Wie durft er nu nog z’n mond open te doen?’


Als baby kwam ze er al. Sinds 34 jaar heeft ze zelf een plek. Joke Kat (63), jarenlang actief tegen al te grote vernieuwingen op camping Bakkum, is niet meer welkom. Een afscheidsinterview.

Hoe lang kom je al op camping Bakkum?
‘Ik kwam al als baby op Bakkum. Aanvankelijk huurden mijn ouders een huisje, dat was vlak na de oorlog. Later hebben ze er zelf een gekocht en zijn mijn broer, zusje en ik daar voor een groot deel opgegroeid. Toen ik zelf kinderen kreeg, heb ik in 1975 ook een huisje gekocht. Mijn kinderen zijn daar dus ook groot geworden. Inmiddels heb ik drie kleinkinderen die het ook heerlijk vonden in Bakkum; helaas is het hiermee voor hen voorbij.’

Joke Kat: ‘Ik kan me voorstellen dat mensen dit Oostblokpraktijken noemen’

Wat is je leukste herinnering aan je tijd op de camping?
‘Dat is er niet één, dat zijn er een heleboel en hebben vooral te maken met de dingen die we daar met elkaar deden. Met zo’n dertig man samen eten, de onderlinge tafeltennis toernooien, de nachtspeurtochten, de wandelingen en fietstochten. Maar het aller fijnste vond ik toch dat mijn kinderen en kleinkinderen daar – niet gestoord door verkeer – konden spelen. Wij zeiden altijd: alle kinderen hebben leren fietsen op Bakkum.’

Het kort geding dat je aanspande omdat ze jou geen nieuwe seizoensplaats aanboden heb je verloren. Ga je in hoger beroep?
‘Nee, ik had het wel gewild vanwege het grote belang voor alle seizoenkampeerders, maar het bestuur van de KVB (Kampeervereniging Bakkum) heeft besloten deze kosten niet te betalen. Ik denk niet dat de leden het hier mee eens zullen zijn, maar de eerstvolgende ledenvergadering is pas in november.’

Kom je er nog op bezoek?
‘In al die jaren bouw je natuurlijk veel langdurige vriendschappen op en ik heb ook nog familie op de camping. Maar ik ken iemand die ook niet meer op de camping mocht staan en toen hij op visite ging bij vrienden moest hij het terrein onmiddellijk verlaten. In zulke toestanden heb ik echt geen zin. Nee dus, alleen nog even om mijn spullen weg te halen.’

Wat is de achtergrond van het conflict tussen de PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland (de beheerder van de camping) en de Werkgroep Herinrichting Camping Bakkum (WHCB)?

‘In 1999 kwam PWN met plannen voor de camping waarbij het seizoenkamperen bijna volledig om zeep werd geholpen. Er zouden slechts 580 seizoensplaatsen over blijven, de rest van de camping zou voor toeristisch kamperen worden ingericht. Huisjes en stacaravans moesten verdwijnen en zo ongeveer de hele camping zou op de schop gaan en voorzien worden van allerlei luxe voorzieningen, waardoor het voor de meeste Bakkummers onbetaalbaar zou worden.’

Wat gebeurde er toen?

‘In opdracht van de Provincie heeft PWN samen met de seizoenskampeerders een nieuw breed gedragen plan moeten maken. De WHCB kreeg van de seizoenskampeerders mandaat hierover de onderhandelingen te voeren. Na een lang mediationtraject is er een goed plan uit voort gekomen. Alle voorwaarden en afspraken over de herinrichting en de toekomst van de camping zijn vastgelegd in de vaststellingsovereenkomst.’

Waarom liep het volgens jou toch fout?

Joke Kat is plaats 1500 kwijt

‘Vanaf 2004 begon PWN deze afspraken te schenden en in 2005 wilden ze van de vaststellingsovereenkomst af. Uiteraard gingen wij daar niet mee akkoord. Dat was het begin van een lange strijd, waarbij de WHCB er alles aan heeft gedaan PWN aan de gemaakte afspraken te houden. In 2007 heeft PWN, tegen hetgeen hierover was afgesproken, het overleg met de WHCB opgezegd. Toen restte ons geen andere weg dan naar de rechter te stappen. Helaas voor alle seizoenkampeerders werden we niet in het gelijk gesteld.’

In reacties zeggen mensen het ‘schandalig’, ‘griezelig’ en ‘onvoorstelbaar’ te vinden dat jij niet meer terug mag komen. Gesproken wordt van ‘Oostblokpraktijken’, het ‘monddood maken’ van kampeerders. En: ‘Hebben wij in ons land en op onze camping dan geen vrijheid van meningsuiting?’ Toch zijn er nauwelijks artikelen in de pers verschenen over jouw verbanning. Enig idee hoe dit komt?

‘De kranten vonden het wel interessant, maar wij hebben de boot afgehouden. We zijn steeds terughoudend geweest met publiciteit. In de beginperiode hebben we die wel gezocht omdat dat helpt bij zo’n proces. Daarna werden we nog wel eens benaderd door kranten en televisie, maar vanaf 2007 hebben we daar geen contacten meer mee gehad. Wel merkten we dat kranten stukjes van onze website overnamen.’

Kritische kampeerder niet meer welkom op haar plek

Je zou je regelmatig ‘negatief’ hebben uitgelaten over PWN. Steen des aanstoots is een stukje op de websites van de werkgroep en de Kampeer Vereniging Bakkum (KVB) na een verloren rechtszaak. Hierin wordt PWN beticht van ‘leugens en verdraaiingen van feiten’ en wordt de maatschappij ‘arrogant’ genoemd. Dit zijn volgens PWN ‘smadelijke en schadelijke uitlatingen’ en de reden om jou geen nieuwe plek aan te bieden.

‘Ik ben niet de schrijver van het stukje, maar alle berichten die op de website komen gaan eerst langs alle WHCB-leden voor commentaar. Ik heb er mee ingestemd, omdat ik het eens was met de inhoud; het was ieders gevoel na de uitspraak. Achteraf gezien was het misschien beter geweest het anders te verwoorden. Omdat ik ingestemd heb, ben ik daardoor mede verantwoordelijk. Het artikeltje is ondertekend door de WHCB. Hierin vroegen we ook aan de andere kampeerders een bijdrage in de kosten. Vanaf 2000 heb ik voor de WHCB een aparte rekening geopend op mijn naam, vandaar dat mijn naam, maar ook het rekeningnummer, in de tekst van dat bericht stonden.’

De tekst is snel na publicatie door de werkgroep zelf van de website verwijderd.

‘Toen de advocaat van PWN sommeerde de betreffende zin aan te passen of te verwijderen, hebben we het hele stuk er af gehaald. In het kort geding heeft de werkgroep zijn spijt over deze zin betuigd.’

Is dit volgens jou de enige reden waarom je niet terug mag komen of zit er meer achter?

‘Nee, dit is zeker niet de enige reden. Ik ben ook niet het eerste werkgroeplid die om omstreden redenen geen plek meer heeft gekregen. PWN had het overleg met ons wel opgezegd, maar dat betekende niet dat de werkgroep stopte met z’n werkzaamheden. Dat was hen ongetwijfeld een doorn in het oog. In 2007 was ik al gewaarschuwd dat een medewerker van PWN had gezegd dat ze mij ook nog wel van de camping af zouden krijgen. Nou, dat is nu gelukt.

Ik ben altijd woordvoerder van de werkgroep geweest en sinds kort beweert PWN dat ik het enige werkgroeplid ben. Dat is niet zo en dat weten ze ook. Je begrijpt dat ik nu de namen van de andere leden niet meer geef, anders wacht ze wellicht hetzelfde lot. En wie durft er nu nog z’n mond open te doen? Je kan zomaar geen plek meer aangeboden krijgen. En ja, ik kan me voorstellen dat mensen dit Oostblokpraktijken noemen.’

Wat ga je het meest missen aan Bakkum?

‘Het contact met mijn vrienden daar.’

Wat ga je straks in je vrije tijd doen?

‘Fietsen, wandelen, dagtochtjes, weekendjes weg, op vakantie. Veel van wat ik in Bakkum deed, maar dan anders. En ik woon vlakbij het Westerpark in Amsterdam; dat is een fantastisch park met erg veel mogelijkheden.’

Zie ook interview met Joke Kat in de Amsterdamse buurtkrant de Staatskrant (september 2010)

One Response to ‘Wie durft er nu nog z’n mond open te doen?’

  1. rergytha alandt schreef:

    Beste mevr
    .Allereerst wil ik u danken voor de grote inzet al die jaren.Ik vind t dan ook heel erg dat dit allemaal gebeurd is en kan me niet voorstellen dat dit nog anno 2010 voorkomt .Ik sta sinds 10 jr op t kamp maar 30jr geleden huurde ik vaak de caravan v. m.n collega die ik later kocht zij kwam er ook al heel lang 60jaar terug, waar zijn al die opvattingen dat je verplicht was te verhuren enz.Ik hoop dat u met al deze reakties toch nog iets kunt.Over 2wkn weer naar Bakkum maar met gemengde gevoelens..het gaat u goed ondanks dit geheel…mvrgr Regytha

Geef een reactie

