Eenmaal, andermaal…..


Oeps, hebben we ons de toorn van een boze lezer op de hals gehaald? We zitten niet te wachten op rechtszaken wegens smaad en laster of giga schadeclaims.

Hé, een reactie van Rini op het stukje Te koop: sleurpaleis op paradijs Bakkum. Tot zijn grote verbazing kwam hij dit bericht over zijn advertentie tegen, schrijft hij. Rini is de man des huizes bij de Van der Hoekjes in Almere. De familie zette een dikke maand geleden hun toercaravan op camping Bakkum te koop op Marktplaats. Een Knaus Sport 500 KV.

Een Knaus Sport 500 UK

Een urenlange speurtocht van ons op internet naar Knaus Sport 500 KV leerde dat een dergelijk type niet bestaat. Daar komt nu ook de eigenaar na vijf jaar achter. Het blijkt bij nader inzien om de Knaus Sport 500 UK te gaan. ‘Een misverstand’, laat Rini weten, ‘ontstaan door een slecht handschrift van de dealer plus een omgekeerde volgorde van de letters.’

Interieur van een Knaus Sport 500 UK

Omdat we destijds geen reactie kregen op ons mailtje waarin we om opheldering vroegen, werden we ietwat wantrouwend en schreven dat ook op. ‘Leuk en verrassend’, vindt Rini dit allemaal, maar hij voelt zich ook ‘onterecht aangevallen’. Oeps, hebben we ons de toorn van een boze lezer op de hals gehaald? We zitten niet te wachten op rechtszaken wegens smaad en laster of giga schadeclaims vanwege gederfde inkomsten. En we worden liever niet op de vingers getikt door de Ombudsman van de VARA of publiekelijk afgemaakt door het Tros-programma Radar.

Dus mailen we – in een ultieme poging tot damage controll – Rini meteen weer terug: dat hij het stukje met een grote knipoog moet lezen. We gaan diep door het stof in onze poging groot onheil te voorkomen: het was niet mijn bedoeling hem aan te vallen en als hij zich door mijn artikel gegriefd voelt dan spijt mij dat oprecht.

Strandhuisjes

Dezelfde dag volgt een uiterst vriendelijke reactie. Het eerder mailtje van ons heeft hem nooit bereikt. En nee, hij voelt zich niet gegriefd. No hard feelings. Rini kan er zelfs om glimlachen. Pfff. We zijn door het oog van de naald gekropen en kunnen weer opgelucht ademhalen.

Rini legt uit met veel plezier op Bakkum te hebben gestaan, maar dat hij met zijn gezin te weinig tijd heeft om er langdurig te vertoeven. Vorig jaar bijvoorbeeld sliepen ze slechts tien nachten in hun sleurhut. Dan wegen de kosten niet op tegen de baten. Voor hetzelfde geld breng je tien nachten door in een vijf-sterrenhotel. Dus zette hij de hele handel te koop. ‘Een beslissing met gemengde gevoelens want ik vond het op Bakkum heerlijk’, stelt hij. ‘Het waren drie fantastische jaren, om het maar zo te zeggen.’

De familie Van der Hoek komt af en toe wel terug. Met de tent of ze huren een van de strandhuisjes. De plek op De Nollen heeft hij inmiddels teruggegeven. De advertentie is aangepast. Rini: ‘De caravan staat nu in de stalling van Bakkum dus kan desgewenst snel naar een mooi plekje op de camping worden gereden.’ De vraagprijs voor het sleurpaleis is hetzelfde gebleven: 9.975 euro. Inmiddels is zesduizend geboden. Wie biedt er meer? Eenmaal andermaal…..

2 Responses to Eenmaal, andermaal…..

  1. Toilet Verhuur schreef:

    Hoe bepaal je wat een “sleurpaleis” waard is?

  2. mmarjon schreef:

    Toorn of geen toorn, ik vind het geweldig dat je het voor Joke Kat opneemt en dat is een applaus waard!

    Ik vind als rasechte Amsterdamse dat de populatie van mensen behoorlijk is veranderd de afgelopen jaren en ook de prijzen enorm zijn gestegen. De Kennemer Duincampings konden niet anders na zoveel klachten.
    En als je klaagt dan wordt er uiteindelijk iets mee gedaan, toch?
    De camping werd gerenoveerd en mensen realiseren zich dan plots niet dat “iets” geld kost.

    De speeltuin werd een echte speeltuin, de voormalige badkamers werden vervangen, doordat iedereen aan rheuma begon te lijden, de loodsen werden gerestaureerd, het winkelcentrum werd aangepast en dat is zeker niet gratis.

    Ik kan mezelf nog herinneren dat ik ongeveer 1000 gulden betaalde voor een seizoenplaats in 1995. Thans is dat 1671,00 euries. De loods wordt gehuurd, de caravan wordt weggesleurd en bedraagt de kostprijs minimaal per jaar 2000 euries. Dat is enorm veel geld en ik heb veel mensen zien vertrekken, vooral moeders met kinderen die nu op 3 hoog achter in Amsterdam vertoeven in een snikhete zomer op een niet geïsoleerde bovenetage waar te weinig activiteiten in de buurt worden georganiseerd.

    De camping was nu juist primitief, zodat iedereen met vakantie kon gaan.
    Maar ja, Amsterdammers klagen teveel. Niet geheel ontrecht, want de kostprijs is fors aangepast en mensen hebben zelf moeten investeren.
    En tot nu toe is niet elke caravan voorzien van stroom. Niet iedereen wil dat ook, vanwege de investeringen aan bijvoorbeeld een werkzame koelkast op gas. Gelukkig heb ik altijd een seizoensplaats met stroom gehad vanaf 1995.

    Meest vervelend vind ik persoonlijk dat er veel yuppen zijn gekomen, die hun caravan weer verhuren, omdat zij zo nodig ook naar het buitenland moeten gaan. In het laantje waar wij staan is het dan ook altijd stil en donker en kunnen we amper de weg naar het toilet vinden, als de zaklampen weer ergens zijn blijven liggen.
    Wat mij betreft mag er dan ook meer gedempte verlichting worden aangebracht langs de paden, maar ook de populatie mag van mij veranderen. Het is er veel te stil en elk jaar zijn er weer nieuwe bewoners die je amper ziet, zelfs nimmer tot nooit.

    Dat sleurpaleis vind ik overigens veel te duur. Dat bedrag is zo’n paleis niet waard. Zeker voor een “zwarte-voeten-camping” en waarschijnlijk voor een hut zonder kenteken.
    Gelukkig heb ik een uitleefd interieur, maar de kinderen hebben wel altijd kunnen spelen en de jongste doet dat nog!

    Ik wens Rini een geweldig verblijf van de zomer in zijn 5-sterren hotel, maar ik ga terug naar Bakkum! Ik hoop dat ik er dood mag gaan, maar een ander geen overlast bezorg.
    Ook ik ben niet altijd prominent aanwezig geweest op camping Bakkum. Het is altijd een gedoe met het op- en afbreken en we bebben zelfs een minumum meegemaakt van een 8-daags verblijf in een seizoen op Bakkum door drukte en familie-omstandigheden.

    Ik hoop dat ik het allemaal kan blijven betalen.

    Het IS en BLIJFT leuk op Bakkum!

Geef een reactie

