Roze gordijnen, wijgevoel en yuppen


Eureka! In de bibliotheek vond ik een heus wetenschappelijk onderzoek over camping Bakkum. Een sociologe verrichtte hier (en op Ibiza en Mallorca) veldwerk.

Het onderwerp van het promotieonderzoek van Carlijne Philips (1971, Amsterdam) is vakantiegemeenschappen. Voor de duidelijkheid: daarmee bedoelt zij niet zozeer seks op het strand, maar meer in het algemeen de onderlinge relaties op vakantieplekken. Wie heeft er contact met wie en met wie niet. Zoiets.

Ik zet me aan het lezen

De partyscène van Ibiza en de luxueuze vakantieparken op Mallorca interesseren me nu niet, maar ik ben wel bloednieuwsgierig wat de doctor (dr) in de psychologische, pedagogische en sociologische wetenschappen over ‘kamp Bakkum’ heeft te melden. Philips verbleef in de zomer van 1998 een maand in een stacaravan in het Bakkumse. Ze mengde zich tussen de bewoners, observeerde de boel, voerde gesprekken en hield diepte-interviews.

Ik zet me aan het lezen van haar proefschrift; pen, papier en woordenboek bij de hand. Nadat ik me door de tekst geworsteld heb, duizelt het me van het academisch jargon: variabelen, nutmaximalisatie, sociale productiefuncties, multifunctionele relaties, externe status, statushiërarchie (lezer, bent u daar nog?). Ik ga er maar een nachtje over slapen en ga de volgende dag fris en monter weer aan de arbeid. Dapper probeer ik de woordenbrij op een rij te zetten. Aldus noteer ik het volgende:

WIJGEVOEL
*Buitenstaanders denken dat de camping Bakkum één grote familie is. Dat het ‘wijgevoel’ welig tiert. Maar niets is minder waar. ‘Op het niveau van de camping hebben we eigenlijk niet of nauwelijks groepsgevoel waargenomen’, concludeert de wetenschapper. Hoewel ‘kamp Bakkum’ van oudsher grotendeels wordt bevolkt door arbeiders uit Amsterdam (in het onderzoek: ‘Jordaners’ genoemd), stromen er sinds jaren steeds meer ‘alternatievelingen’, ‘hoger opgeleiden’ en ‘yuppen’ binnen.

VREEMDE VOGELS

Vreemde ramen

*Die vreemde vogels worden door de Jordaners met argusogen bekeken. Er is onderling weinig contact en de oudgedien den laten zich niet zelden minachtend uit over de jongste lichting. Het zijn de lui ‘met de smerige ramen’, ‘geitenwollensokkentypes’ die ‘denken dat ze beter zijn’, zo noteerde de onderzoekster.

Andersom doen de nieuwelingen niet veel moeite er bij te horen. Marjolein, een alleenstaande moeder, zou wel willen ‘maar ik zou al na één bingo-avond gek worden’. Zelf had Philips ook moeite om aansluiting te vinden bij de oudgedienden. Ze had het idee continu ‘beoordeeld en gecontroleerd’ te worden. ‘Bijvoorbeeld op het schoon houden van mijn caravan en mijn groetgedrag.’

KALVERSTRAAT

Geitenwollensokkentypes

*Ingewikkelder zijn de onderlinge relaties van de oude garde, stelt de onderzoeker. Hier is sprake van een tweedeling. Jordanezen hebben weliswaar dezelfde achtergrond (Bij ó-ó-óns in de…) en vinden allemaal dat de caravan proper moet zijn. Maar dat leidt echter tot ‘concurrentie’ en zelfs een beetje ‘vijandigheid’ tussen de ene en de andere groep.

De Amsterdammers die de onderzoeker sprak, kijken bijvoorbeeld met scheve ogen naar de bewoners van de Middenweg. Die kreeg als bijnaam Kalverstraat mee vanwege de veronderstelde ‘protserigheid’, gesymboliseerd door de veelal aanwezige roze gordijnen. Aan de Middenweg is het nog ‘Jordaanser’ dan Jordaans. De caravans aldaar worden in de ogen van de ‘gewone’ Jordaners’ wat al te fanatiek gepoetst en de ramen overdreven vaak gelapt.

Zo, beste lezer, dat weten we dan ook weer. Denk niet dat ik het heb verzonnen. Het staat allemaal in het onderzoek (hoofdstuk 2). Een volgende keer nog meer hierover.

One Response to Roze gordijnen, wijgevoel en yuppen

  1. Beste,

    Leuk bericht, zeer interessant.

    groetjes,

Geef een reactie

