‘Camping Bakkum’ op Google: 15.900 hits


Google zoekt en vindt 15.900 internetpagina’s over ‘camping Bakkum’. Ik weet dat het een geliefd oord is, maar zo immens populair… dat had ik niet achter dat lapje grond gezocht.

Sherlock Holmes

Op onderzoek

Als beginneling op camping Bakkum ben ik rete-nieuwsgierig waar ik nu weer ben beland. Om mijn honger naar informatie te stillen besluit ik vandaag op onderzoek uit te gaan. Dat doe je anno 2009 natuurlijk niet door in duffe bibliotheken te snuffelen en stoffige archieven na te pluizen. Nee, research pleeg je thuis op de bank met de laptop op schoot.

bananenschil

Het is vrijdag de 13e

Bovendien is het vrijdag de 13e en dan kun je het lot beter niet tarten door erop uit te trekken: het gevaar loert overal en een ongeluk zit… juist. Dan kan ik mooi weer eens mijn favoriete radioprogramma MoveYourAss op 3FM beluisteren.

Terwijl de aanstekelijke muziek van de Prodigy door de huiskamer beukt, zoekt en vindt Google in een fractie van een seconde 15.900 internetpagina’s over ‘camping Bakkum’. Ik weet dat het een geliefd oord is, maar zo immens populair… dat had ik niet achter dat lapje grond gezocht.

Nu kan ik onmogelijk al die 15.900 berichten uitgebreid gaan lezen. Daar ben ik dagen, zoniet weken mee bezig. Ik heb ook nog een rol in het huishouden, een baan en iets van een sociaal leven. Dus hou ik, wetenschappelijk verantwoord, een aselecte steekproef (in gewone taal: ik klik willekeurig hier en daar een berichtje aan).

Het resultaat is aanvankelijk niet om over naar huis te schrijven. We stuiten op oude vacatures voor receptiemedewerkers en zakelijke info zoals een  campingprofiel van de VVV Castricum. En talloze, vaak achterhaalde, advertenties voor te huren caravans en tenthuisjes die te koop zijn. Verder passeren de onvermijdelijke Hyvespagina’s en een reclamefolder van een boek over Alkmaar met het intrigerende hoofdstuk Welke gekte speelde zich af op camping Bakkum? Dat verhaal staat niet online, dus daar hebben we ook niks aan.

wc-papierrol

Met de wc-rol onder de arm

Hé, dat kan interessant zijn. We komen een collega-blogger tegen. Een nadere blik op de site leert dat het geen echte concurrentie is. Het laatste bericht dateert van een half jaar geleden. Een klacht over het wc-papier dat niet meer door de camping wordt verstrekt waardoor de gasten voortaan ‘met de rol onder de arm’ over het terrein moeten. ‘Protest (!)’, klinkt het ferm. Maar sindsdien is het er oorverdovend stil op deze site.

Verdomd, eindelijk het eerste krantenartikel. Hmmm, valt tegen. Telegraaf-kloon Spits wijdt enkele regeltjes over de jaarlijkse run op vrijgekomen campingplekjes. Een schrale oogst, mijmer ik na uren googelen. Mijn laptop voelt onaangenaam warm op mijn benen, mijn ogen lijken vierkantjes en het programma van Der Rudy loopt ten einde.

Ik scroll toch nog maar eens door mijn Google-lijst. Een reportage van NRC Handelsblad duikt op en maakt mijn avond goed. De kwaliteitskrant is afgezakt naar Bakkum en doet een onthullend boekje open over het wel en wee in het Bakkumse. De op het eerste gezicht oh zo gemoedelijke camping blijkt het toneel te zijn van onderhuidse twisten en openlijke protesten. Ons Bakkum is ons Bakkum niet meer, zo luidt de klacht. Er wordt gemopperd over de ‘yuppen’ die de ‘Jordanezen’ verdringen en alom klinkt kritiek op de herinrichting van het terrein en de tariefsverhoging van de plekken.

Daar wil ik meer over weten.

PS Een groeiende selectie van artikelen en tv/radio-uitzendingen staat op de pagina Bakkum in de media bovenaan de voorpagina van deze blog

3 Responses to ‘Camping Bakkum’ op Google: 15.900 hits

  1. bramvank schreef:

    Leuk vervolg eraan gegeven!

  2. Stadsnomade schreef:

    Dag Bram. Als ik de literatuur er op nasla is ‘sleurhut’ een synoniem voor ‘caravan’. In de praktijk wordt sleurhut inderdaad meestal ietwat denigrerend gebruikt voor toercaravans die je achter de auto aan sleept (nieuw synoniem: sleephut!). Overigens bestaan er vele woorden voor caravan. Zie de rubriek ‘Over sleurhut’ bovenin de homepage van deze blog (geïnspireerd door jouw opmerking, waarvoor dank).

  3. Bram schreef:

    IK begrijp je naam niet zo goed. Belangrijkste kenmerk van een sleurhut is dat je die achter je auto gooit en van de ene naar de andere plek sleurt. Op Bakkum heb je juist een vaste staplek.

Geef een reactie

