‘Met dat ding gaat het niet lukken’


In een vlaag van daadkracht kocht ik een hydraulische potkrik. Krijgt dat apparaat, van nog geen twintig centimeter, onze caravan wel van de grond?

Over enkele dagen komt de ‘caravanboer’ onze sleurhut opladen voor de winterstalling. Alle optrekjes op Bakkum moeten vanaf november tot april verkassen. Dan wordt de camping aan de natuur terug gegeven.

Goed voor het milieu maar minder goed voor mijn welbevinden. Ik ben al weken nerveus, gespannen en kan de laatste dagen de slaap niet goed vatten. Daar kwam recentelijk nog een knoop in mijn maag bij. Het is de eerste keer dat ik deze mini-volksverhuizing in goede banen moet leiden. Vandaar. De potentiële rampen die op de loer liggen zijn niet te overzien.

We wilden ons opknappertje zodanig op orde hebben dat we er volgend jaar meteen in kunnen trekken (niet gelukt: eerste weken toch klussen), de gasfles moet ingeleverd (niet gelukt: ruim een uur te laat op de laatste inleverdag) en het biervat met water dient leeg te zijn (niet gelukt: op z’n kop gezet maar er blijven liters in klotsen).

Op zich geen zaken waar je een hoge bloeddruk van krijgt. Waar ik wel een hartverzakking aan denk over te houden is dat het vehikel over krap drie dagen mobiel moet zijn. Ik zie er torenhoog tegenop dat ik de sleurhut van pak ‘m beet 1,5 ton (1500 kilo) straks met een krik omhoog moet werken om alle stutten onder de caravan te verwijderen. Want wie denkt dat de wagen gewoon op z’n wielen en de hoeksteunen rust, zoals ik tot voor kort deed, is een beetje dom.

Want op alle caravanforums (ja, die bestaan) wordt hier driftig voor gewaarschuwd. Het is not done, zelfs vloeken in de kerk, las ik. Wie zijn caravan zo stalt riskeert vierkante wielen en een ontwricht chassis, met gigantische lekken tot gevolg.

krik

Bottle Jack

Ik moet dus op zoek naar een geschikte krik (een simpele autokrik voldoet niet, leerde ik daar ook). En die blijken in alle soorten en maten te bestaan: potkrik, schaarkrik, Alkokrik, garagekrik, caravankrik. En dan heb je nog de elektrische en hydraulische varianten. En passant stuitte ik op aanverwante hulpmiddelen als de leveller, mover, disselsteun, ‘banaan’ (?!?) en oprijwig. Ik moet nog veel leren.

Mijn nervositeit maakte plaats voor blinde paniek. Wat moet ik nou? In een vlaag van daadkracht kocht ik – op hoop van zegen – een hydraulische potkrik, Bottle Jack genaamd. Voor nog geen twee tientjes. Thuis probeerde ik, de day before, met een mengeling van trots en ongeloof mijn speeltje uit. Krijgt dat apparaat, van nog geen twintig centimeter, onze caravan van zes bij tweeënhalve meter wel van de grond? Vast wel, probeerde ik mij moed in te spreken. De verpakking meldt immers dat het liftvermogen twee ton bedraagt. Dat moet genoeg zijn, besloot ik. Mijn vriendin oordeelde anders: ‘Met dat ding gaat het niet lukken.’

(wordt vervolgd)

One Response to ‘Met dat ding gaat het niet lukken’

  1. Potkrik schreef:

    Bij het kopen van een potkrik is het belangrijk om 2 zaken te controleren:
    – Liftvermogen
    – Hefhoogte

    Groeten
    Hans

Geef een reactie

