Man met bierfust


Het bier komt hier uit een openbare leiding. Dat mag met recht ‘gemeentepils’ heten.

De eerste keer dat ik de camping bezoek waan ik mij in het walhalla op aarde. Niet vanwege de prachtige natuur of de curieuze optrekjes. Ook niet door de verschillende types die er rondstruinen of vrolijk spelende kinderen. Nee, de meest verpletterende indruk maakt een man die rondsjort met een heus biervat op wielen.

Nou is dat op zich geen wereldschokkende gebeurtenis, een kerel met een fust bier. Eerder op deze zonnige dag zag ik vanuit mijn ooghoeken vaker een biervat bij een sleurhut staan. Ah hier is een feestje geweest, dacht ik. Wat mij zo treft aan deze man met fust is dat hij – alsof het de normaalste zaak van de wereld is – het 50-literblik aansluit op een kraan langs de weg en geduldig wacht tot de metalen ton zich vult. Euforie en ongeloof strijden in mijn hoofd: het bier komt hier uit een openbare leiding. Dat mag met recht ‘gemeentepils’ heten.

De werkelijkheid is ontnuchterend. Het gemeentepils dat zo rijkelijk lijkt te vloeien is inderdaad gewoon water. Veel Bakkumgangers tappen een fust met water en verbinden het via een slangetje met een kraan in de caravan. Zodoende is er altijd stromend water. Om bijvoorbeeld de biergazen mee schoon te spoelen.

Geef een reactie

